Jeugdschaak

De jeugd van Ridderkerk en omstreken kan op maandagavond van 18.45 tot 20.15 uur komen schaken in Zorgcentrum Reyerheem (onderdeel van Aafje), Torenmolen 1 te Ridderkerk.

De jeugd krijgt les in groepen volgens de stappenmethode. De stappenmethode is ingedeeld in 6 stappen. De door ons gegeven lessen zijn stap 1 t/m stap 3, daarna wordt er verwacht dat de interesse in het schaken dusdanig groot is dat men door zelfstudie t/m stap 6 verder kan werken.

Het lesuur wordt als volgt ingedeeld :

19.00 tot 19.15 vrij schaken

19.15 tot 19.30 Instructie stap 1 door Mark

Instructie stap 2 door Willem

Instructie stap 3 door Bart

19.30 tot 19.45 Jeugdcompetitie, tijdsduur per deelnemer 15 min.

Extra instructie stap 1

19.45 tot 20.00 Vrij schaken.

Na het doorlopen van een stap kan het jeugdlid het geleerde in de praktijk brengen en is het mogelijk een officieel examen af te leggen in deze stap, met een bijbehorend diploma wanneer het jeugdlid slaagt. De lessen bij de stappen kunnen thuis worden geoefend met behulp van opgaven in een werkboek of d.m.v. een computerprogramma op CD-rom. De uitgewerkte opgaven in de werkboeken worden door ons nagekeken.

Er wordt een interne jeugdcompetitie gespeeld gedurende het seizoen van september t/m april en deze competitie wordt afgesloten met het uitreiken van een wisselbeker en een beker voor de eerste plaats, en een beker voor de tweede en derde plaats.